onsdag den 5. september 2007

Kunsten at sige "nej"

Hvordan siger man nej på den rigtige måde?
Min date sendte den obligatoriske sms efter vores travetursdate. Den handlede om, at jeg var sød, og at han gerne ville se mig igen. Jeg svarede, at jeg ikke havde overskud. Han skrev og spurgte om vi skulle holde kontakten. Jeg svarede ikke. Han skrev, at han ikke havde i sinde at opgive kontakten til en, han virkelig godt kunne lide. Jeg skrev tak for de søde ord og gentog at overskudet manglede. Han skrev, at det da var mærkeligt, at jeg gik ud med ham og SÅ fandt ud af, at jeg ikke havde overskud. Jeg har ikke skrevet tilbage. Han har ret.


Men hvordan siger man nej tak til en, man har haft en almindelig, civiliseret date med venlige udvekslingeraf bemærkninger og smil med? Siger man: "Tak for i dag. Det har desværre ingen interesse" eller blot "vi ses" (og så tier for evigt?) eller - Gud for byde det - giver man ham en obligatorisk chance mere?

Jeg ved ikke hvordan MAN gør (og hvem helvede er forøvrigt "man"?), men jeg foretrækker selv, at tingene løber ud i sandet, hvis jeg står på den anden side af en overstået date, og det er mig, der er interesseret i mere. Alternativt spørger jeg utvetydigt: Havde det interesse eller skal vi stoppe her - og gør klart at det er i orden at vælge option B.



Min mor har lært mig at man skal opføre sig etisk og forklarede det til et barnehavebarn: man skal opføre sig over for de andre børn, sådan som man vil have dem til at være over for en selv.
Min moster har lært mig en simpel regel i forhold: Hvis man har det bedre sammen end alene , skal man være sammen. Har man det bedre alene, skal man være alene.
Det er simplet, letspiseligt og effektivt - lige til at fordøje for den travle kvinde og mand anno 2007.



Jeg vil gerne være alene.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hmm.
Foretrækker også selv løbe ud i sandet-modellen. Men det er nok fordi jeg er en tøsedreng, der ikke tør tage konfrontationen.
Men... Den er sgu altid svær.
Og på den anden side. Man skal også fatte et vink med en vindmølle. Og det gør ham her vist ikke.
Selv jeg havde nok fanget den der.

;-)

Anonym sagde ...

Hvorfor følte du, at du skyldte ham en date?
Jeg er bare nysgerrig..
-læser jo med... :O)
Men ja, jeg foretrækker også at kalde en skovl for en skovl...
Dét dér med, at sige;"Manglende overskud"
- Den duer heller ikke..
Måske skulle du melde klart ud, og sige, at du ikke er interesseret!
At du har nydt jeres date, men ikke føler kemien er i orden..
Så sender du ikke forvirrende signaler..

Knus herfra..
Jeg glæder mig til flere indlæg...

Cherry sagde ...

Tak for kommentarerne.

Se, det er det jeg tænker: Jeg foretrækker en eller anden form for hint, men det er selvfølgelig også rigtigt hvad brainonfire siger: man bør være ærlig.
Men så igen: Ærlighed kan gøre av, en trækken-den-ud kan være mere mild... Ja, jeg ved det sgu ikke!

Anonym sagde ...

Trækken ud er aldrig mild - det er faktisk langt mere respektløst end, at sige "skrid - du gør mig tør!" :)

Jeg vil holde med HjerneIld her - sig det som det er - det kan godt være det er svært men det er en god øvelse og det bliver nemmere jo flere gange man gør det også selvom det aldrig er rart fordi vi fra barnsben har fået et eller andet indbygget om, at vi ikke må skuffe andre mennesker ... paradoksalt med tanke på hvor mange skuffelser voksenlivet indebærer.

Bare sig nej - det må man godt :)

Cherry sagde ...

Uha, den politiske korrekthed længe leve... Man burde næsten lave en afstemning om man bør gøre det ene eller det andet. Hmm, det må jeg undersøge om jeg kan stable på benene...

Anonym sagde ...

Politisk korrekthed? Næppe - men det handler afgjort om hvordan man behandler hinanden. Men bevares, bare fordi jeg både foretrækker, at sige tingene rent ud samt, at andre gør det når de har med mig, at gøre - så er det jo ikke ensbetydende med, at sådan skal alle gøre det.

Det med, at lade det løbe ud i sandet er jo ikke en afvisning - det er bare konfliktsky adfærd :)