fredag den 7. september 2007

Netrettigheder?

I forbindelse med min stille søgen efter et nyt job bruger jeg diverse networkingmuligheder, der er på nettet - fx K-Forum. Det er oplagt at potentielle arbejdsgivere googler mig, hvilke nævnte Forum også opfordrer til. Derfor vil jeg gerne have et par ting slettet fra en hjemmeside et sted jeg har boet og arbejdet lidt. Jeg har derfor skrevet til de, der er webansvarlige.
Jeg er måske naiv, men jeg troede jeg havde nogle rettigheder - selv på nettet. I hvert fald troede jeg ikke jeg skulle have en masse bedrevidenhed med på vejen ved en uskyldig forespørgsel, men det skulle jeg så. Har jeg ingen rettigheder i denne forbindelse? Er det virkelig en slem forespørgsel?

Her er korrepondancen:

JEG SKREV

Hej med jer

Når man googler mit navn, dukker der et par sider op fra XXXXXXX.dk. Har I mulighed for at slette mit navn?

DE SKREV

Kunne det tænkes, at du gad give os de direkte links til de sider du evt. måtte ønske at have slettet?

JEG SKREV

Ja, det kan jeg da. Vidste ikke det var med det udgangspunkt man fjernede dem - du må undskylde de ike var med i første mail. Tak!

www.xxxxxxx.dk etc.

DE SKREV
Det gør det da noget nemmere for os at se hvad det er du mener.

De 3 af url'erne er vores forum, hvor du egentlig selv har skrevet indlæggene.
Med hensyn til XXXX så synes jeg at det er et
godt dokument, så det synes jeg vil være synd at fjerne.

Jeg ønsker ivertfald lige at få ... andre i netudvalgets input på om vi fjerner det eller ej.


JEG SKREV
Hej igen

Jeg er bevidst om, jeg selv har skrevet det hele, men i jobsøgningssituationen ville jeg gerne man ikke kunne finde det ved en søgning på mit navn. XXXX kunne evt. bare ryddes for mit navn?

DE SKREV
Umiddelbart synes jeg ikke at de der links skaber et problem for dig, de viser vel bare at du deltog i det sociale liv XXXX. Måske endda at disse links som virker harmløse kan gøre at noget kedeligt om dig et andet sted drukner i mængden af harmløse indlæg.

JEG SKREV

Det synes jeg ikke. Jeg vil gerne have dem slettet.

DE SKREV

Well, hidtil har det kun været mig som har skrevet noget.
Jeg hører lige XXXX, om hvad han siger, og evt. spørger vi beboerrådet.

DE SKREV(en anden person)
Jeg er noget utilbøjelig til at slette dine indlæg på forummet. De er ikke specielt kompromitterende, og de er en del af en sammenhæng på forummet. Du må have vidst at indlæggende kom på internettet da du skrev dem.

Hvis du har lyst kan jeg vel egentligt godt ændre dit brugernavn til noget andet end XXXX. Det burde være godt nok.

Hvad med XXXX? Er det ikke et som XXXX har betalt for? Så kan vi vel ikke så godt fjerne det. Men hvis det virkeligt er vigtigt for dig kunne man vel fjerne den linje i det som siger ("skrevet af XXXX").

Jeg kan dog ikke se grunden til at vi skal bruge tid på at fjerne dit navn. Det er jo ikke som om at du har brug for at dække over en nynazistisk fortid eller lignende. :)

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Umiddelbart har du ikke andre rettigheder end du har i henhold til ophavsretsloven.
Og det gælder faktisk kun i henhold til eventuelle dokumenter, som du har skrevet og ikke selv lagt ud på forskellige sider.
Hvis du har kommenteret på noget er det lidt som om du har skrevet et læserbrev. Når først det er trykt i avisen kan du ikke tage det tilbage.
Problemet med aviser i forhold til netter er så, at det stort set aldrig forsvinder.
Så... Du hænger sgu nok på den.
Sorry.

Cherry sagde ...

Det var pokkers... Men tak for svaret. Så skal jeg vist være anonym lige meget hvad jeg laver på nettet fra nu af!

Anonym sagde ...

Tja. Eller også skal du bare kun kommentere på ting, som du kan stå inde for.
Det er det, der er bitchen med nettet. At ting ikke forsvinder af sig selv.
Vær for øvrigt opmærksom på, at jeg ikke har haft om ophavsret i mere end ti år. Der kan være sket justeringer i forhold til nettet.
Men jeg tvivler.

På den anden side. Hvis du har lagt nogle ting på k-forum og lignende seriøse steder, så er det vel ikke noget en arbejdsgiver vil lægge dig til last. Tror du.
Googler du mit rigtige navn, så kommer der sgu også nogle sjove ting frem. Så tag det med ophøjet ro.