fredag den 26. oktober 2007

Hvordan vælger du?

Jeg har spekuleret en del over, hvordan folk vælger: Hvilket parti de stemmer på og hvorfor.
Jeg stemmer udfra nogle kerneområder, jeg synes er ekstremt vigtige:
  • Uddannelsespolitik, viden & forskning (fx pædagogik, fokus og grundforskning)
  • Sociale temaer, som jeg finder præserende at gøre noget ved, fordi de er vigtige for hverdagen, for statens indflydelse på den enkeltes livsstil og valg, og fordi det siger meget om de værdier, vi som samfund vælger at efterleve (fx prostitution)
  • Menneskerettigheder & indvandrer- og integrationspolitik (fx asylpolitiken)
  • Skatteprocenten (fx ned med skat på arbejde)
  • Grundlag: liberalisme med social omtanke
...Og kan jeg ikke finde et parti, der har de samme holdninger som mig inden for mine hovedområder, så stemmer jeg blankt.


Ved sidste EU-afstemning var min taktik dog anderledes. Jeg besluttede mig for at se alle de politiske rundbordsdebatter, og så stemme på den politiker, der ikke svinede de andre, selv han/hun evt. selv blev svinet. Kun Poul Nyrup og Anders Samuelsen svinede ikke de øvrige i debatten, og jeg valgte så Samuelsen, fordi en internettest viste at jeg var mere enig med ham en Nyrup.

Du kan forøvrigt tage tests her:
Politiken
Altinget


Hvad kigger du efter, når du vælger parti?

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Tilsyneladende er jeg mest enig med de konservative. Der kan man bare se.

Men så med NA som nr. 2... Så den går vel :-).

Jeg stemmer på dem, som jeg synes repræsenterer en blanding mellem realisme og idealisme, på en måde, som er nogenlunde til at holde ud at høre på.

Dine overvejelser omkring, hvordan du stemmer, lyder virkelig fornuftige. Jeg interesserer mig for mange af de samme kerneområder... Men det er vel ikke så mærkeligt, siden vi begge er unge, studerende, kvinder osv. :-).

Jeg kan faktisk godt forstå, at du besluttede dig for at stemme på en, der ikke svinede de andre ved sidste EU-valg. Jeg synes f.eks. at Margrethe Vestager er SÅ hånlig at høre på i den nuværende valgkamp, at det giver mig kuldegysninger. Det er virkelig ubehageligt.